Колючий дріт проти піратів – практика захисту морських суден від захоплення піратами

Танкер з встановленим спіральним загородженням з колючого дроту

Колючий дріт, як виявилося, цілком може використовуватися для захисту великих морських суден від нападів піратів. Таке, здавалося б, незвичайне застосування колючого дроту, тим не менш, цілком обґрунтовано. Колючий дріт, починаючи з моменту його винаходу, використовувалася для створення огороджень, так чому ж судно у відкритому морі не може бути огороджене тим же колючим дротом. Природно, що використовувати колючий дріт на судах за аналогією із сушею не можна – ніхто не стане вкопувати стовпи для паркану з колючого дроту в палубу і борта судна. Використання колючого дроту на судах породило безліч конструктивних рішень щодо його встановлення, як кустарних, так і спеціально розроблених для цієї мети. Використання колючого дроту для захисту суден від піратів показало свою ефективність, особливо в період найбільшої активності сомалійських піратів.

Колючий дріт, встановлений на борту судна для захисту від піратів

Історія з сомалійськими піратами йде корінням далеко в минуле. Бажання Радянського Союзу по всьому світу вести боротьбу з «світовим імперіалізмом» часто виливалося в накачування недостатньо розвинених країн великими обсягами радянської зброї. Так сталося і в Сомалі, коли дружньому Союзу сомалійському народу було передано зброю для боротьби з дружнім США народом Ефіопії. Як завжди, ні до чого хорошого ситуація «мавпи з гранатою» ні призвела, і через якийсь час тому ж Союзу довелося воювати зі своїми колишніми друзями за допомогою колишніх друзів США. В результаті з Сомалі почалася затяжна громадянська війна, логічної кроком якої було повалення в 1991 році президента Сомалі. Після цього настав тривалий хаос і повне беззаконня, країна розвалилася на невеликі шматочки, які контролювали самопроголошені правителі.

Сомалійський пірат з автоматом на тлі іржавого остова судна

Як показує історія, внутрішні проблеми країни, якщо їх не вирішувати, стають проблемами зовнішніми, і через півтора десятка років після повалення президента Сомалі, інформаційні агентства всього світу зарясніли повідомленнями про захоплення суден в Аденській затоці сомалійськими піратами. Колишні рибалки, озброєні угруповання і місцеві корумповані правителі об'єдналися і поставили бізнес по отриманню викупів за заручників і товари на судах на потік. Найбільший розквіт піратство в цьому регіоні отримало в період приблизно з 2005 по 2012 рік, коли сомалійськими піратами було захоплено максимальну кількість суден. В цей же період для захисту суден став використовуватися колючий дріт. І хоча проблема з сомалійськими піратами була вирішена, можливо, не найбільш гуманним, але ефективним способом (ЗМІ пов'язують з цим гроші з ОАЕ і засновника Blackwater / Academi Еріка Прінса), морські пірати і колючий дріт на судах нікуди не поділася – ризик захоплення судна піратами зберігся, наприклад, в регіонах Нігерії та Гвінеї.

Спіральне загородження, закріплене над бортом судна

Оскільки ризик захоплення піратами зберігся, необхідність в надійних системах захисту зберіглася. Хоча пропонувалося безліч варіантів захисту суден – від звичайного колючого дроту до екзотичних лазерних або мікрохвильових систем, найбільш ефективним рішенням, як зазвичай, виявилося найпростіше. Оскільки більшість піратів пересувалося на швидкохідних, але невеликих човнах і катерах, уразливих місць у танкерів або контейнеровозів було всього два – швидкість ходу і висота бортів. Зі швидкістю ходу судна зробити нічого не можна, а ось посилити борту судна, ускладнивши проникнення ззовні, цілком можна. Колючий дріт, встановлений уздовж бортів судна, значно ускладнював можливість піднятися на судно з невеликого човна, та ще й на повному ходу.

Спіральне загородження з колючого дроту, встановлене вздовж борту судна

Варіанти установки колючого дроту на судах дуже відрізнялися один від одного. У самому простому разі вздовж борту натягувалася звичайний колючий дріт, відомий ще з часів Гліддена, або навіть просто дріт в кілька рядів, який заважав перебратися через борт. Для більш серйозного захисту використовувалися спіральні загородження з сучасного колючого дроту – армованої колючої стрічки, які в один або кілька рядів натягалися вздовж борту судна. Основна маса колючих загороджень на судах встановлювалася стаціонарно, але також були розроблені кілька типів загороджень з колючого дроту, які можна було встановлювати тільки в разі небезпеки захоплення судна піратами – наприклад, система Антипірат (Україна) або Anti Boarding Device (Південно-Африканська Республіка).

Система Anti Boarding Device проти піратів

Практика використання колючого дроту для захисту суден від піратів показала її ефективність, особливо в період, коли сомалійські пірати захоплювали судна десятками на місяць. Колючий дріт, встановлений на судні, в поєднанні з умілими діями екіпажу судна, що використовував пожежні шланги та інші підручні засоби, дозволяв піти від переслідування піратами, не дозволивши їм піднятися на борт, навіть якщо швидкість судна не дозволяла йому втекти від переслідування швидкохідними, але маючими обмежений ресурс ходу, човнами. І, оскільки небезпека, що виходить від піратства в світовому океані, залишається, зберігається і необхідність в системах захисту судів від цієї небезпеки – в колючому дроті або більше просунуться системах.

Колючий дріт і водомети – ефективний засіб захисту судна від захоплення піратами

Статті